TopTip

Je Európa slabá?

Je Európa slabá?

Uplynulé týždne priniesli viacero negatívnych správ. Na opačnom konci sveta, v Austrálii, hnevom naplnení otec a syn spáchali nezmyselný teroristický akt, ktorý pripravil o život viacero ľudí, vrátane jednej Slovenky.

Slovensko sa v meraniach ekonomickej výkonnosti krajín, ktoré sú členmi Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), ocitlo na samotnom chvoste rebríčka. Okrem slabého hrubého domáceho produktu to bola vysoká miera inflácie, nadpriemerná v Eurozóne, čo prispelo k tomu, že sme sa umiestnili na samotnom konci.

Aj od nášho najväčšieho obchodného partnera, Nemecka, prichádzajú negatívne správy. Nemeckí výrobcovia automobilov mali v treťom kvartáli tohto roku najnižší zisk od roku 2009, keď vo svete prepukla najskôr finančná a potom aj hospodárska kríza. Oproti minulého roku zaznamenali nemecké automobilky prepad zisku pred zdanením o 76 percent.

Žiadna iná krajina vo svete nemala taký negatívny prepad zisku ako Nemecko. V Japonsku medziročne poklesol zisk z predaja áut o 29 percent a v Spojených štátoch amerických a  Číne mali pokles len o necelých 14 percent.

Dôvodov slabého predaja nemeckých áut bolo viacero. Jednak je slabý dopyt po drahých luxusných autách, ďalej USA uvalili vysoké clá na európske autá, mena euro má nevýhodný výmenný kurz a európske firmy aktuálne vo veľkej miere investujú do prechodu na elektromobilitu.

Nemecké automobilky teraz spustili vlnu prepúšťaní a podľa posledných štatistík boli dotknutí prepúšťaním viac dodávatelia než samotné automobilové firmy. Vyhliadky nie sú ružové ani pre nadchádzajúci rok. Nemeckí ekonómovia predpokladajú, že počet zamestnancov v automobilovom priemysle v Nemecku poklesne o viac ako 15 percent.

Hospodársky rast sa v súčasnosti odohráva najmä v Ázii. Preto osoh z toho majú najmä automobilové firmy pochádzajúce z Japonska, Južnej Kórey a Číny.

Pri bližšom pohľade na zisky automobilových firiem vo svete zisťujeme, že automobilové firmy z Číny napriek technologickému náskoku v oblasti elektromobility dosahujú veľmi nízke zisky pred zdanením. Firmy zo Spojených štátov amerických a z Japonska sú na tom oveľa lepšie.

Európske krajiny potrebujú v najbližšej dobe vymyslieť stratégiu, ako zlepšiť svoju konkurencieschopnosť vo svete. Najväčšie ekonomiky sveta sa môžu oprieť aj o fungujúcu a dostatočne silnú armádu a o funkčné informačné služby a systémy.

Európska únia je silná početne i ekonomicky. Ak má aj v budúcnosti zostať dôležitým svetovým partnerom, potrebuje mať aj funkčnú bezpečnostnú stratégiu.

Podobné články

Počúvajte naživo

Potrebujeme vás!
Potrebujeme vás!
Vyzbieraných je 5378 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

8 dní

Aktuálny program

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies