TopTip

Katechéza pre mládež: Kristova Pascha – umučenie a vzkriesenie (13)

Katechéza pre mládež: Kristova Pascha – umučenie a vzkriesenie (13)

Katechéza pre mládež: Kristova pascha – utrpenie a zmŕtvychvstanie (13)

Vidíme kríže na kupolách chrámu. Vieme, že kríž je kresťanský symbol. Počul som, že kríž bol potupným spôsobom popravy. A tak, ako hovoria, nie je na čo byť hrdý. 

Kríž bol skutočne nástrojom trestu smrti. Nevinný Pán Ježiš bol podrobený strašnému mučeniu a ukrutnej smrti na kríži na základe nespravodlivých obvinení. Nikto sa neospravedlnil Ježišovým blízkym. Obvinenia vznesené proti nemu neboli stiahnuté. Nikdy nebol oslobodený od obvinenia. Pre samotného Ježiša neboli dôležité žiadne ospravedlnenia, „prepustenie z väzby“ a „výmena za zločinca Barabáša“.

Podľa svedectva evanjelistov Ježiš reagoval mlčaním na všetku hrôzu súdneho procesu, na lži falošných svedkov, na znevažovanie jeho ľudskej dôstojnosti. Dokonca aj jeho hlavný sudca, Poncius Pilát, bol veľmi prekvapený. Dokonca aj po ukrižovaní farizeji, zarytí Kristovi nepriatelia, prinútili Piláta, aby postavil nepretržitú stráž pri Ježišovom hrobe: „Ten zvodca, ešte kým žil, povedal: ‚Po troch dňoch vstanem z mŕtvych.‘ Rozkáž teda strážiť hrob až do tretieho dňa“ (Mt 27, 63 – 64). Iróniou bolo, že farizeji sa obávali pochopiteľne. Kristovo utrpenie a smrť paradoxne viedlo k jeho zmŕtvychvstaniu. Na tretí deň po svojej smrti na kríži vstal z mŕtvych a v dôsledku toho sa jeho kríž stal znakom spásy pre kresťanov.

A tak sa kríž stal nástrojom víťazstva nad smrťou?

Bezpochyby. Vo svetle Vzkriesenia sa ukázalo, že aj ľudská smrť v tomto svete má relatívny, prechodný či paschálny charakter. V podstate samotné slovo „pascha“ znamená „prechod“. Navyše, keď každý rok slávime Paschu, pripomíname si neoddeliteľne prepojené utrpenie, smrť a zmŕtvychvstanie Ježiša Krista. Preto každý obraz ukrižovaného Ježiša svedči o Kristovej pasche. Kríž je to, čo môžeme vidieť a čo nás integruje do zázraku vzkriesenia z mŕtvych, ktorý naše oči nedokážu vidieť.

Pod paschou sa obvykle rozumie košík s potravinami. A aký je hlbší význam tohto sviatku?

To, čo sa stalo Ježišovi Kristovi, nie je len historický fakt. V tejto udalosti Kristus dosvedčil svoju poslušnosť Otcovi až na smrť a prijal všetko, „celú času“, ktorú mu Otec dal piť. Boží Syn prijal ľudské telo a s ním aj všetko pozemské, aby mohol vo všetkom súcitiť s našimi slabosťami. On sám, ktorý nemal hriech, vzal na seba, ako obetný Baránok, hriech sveta, aby zničil tento hriech na kríži. Obetuje svoj život za nás hriešnikov, pretože, ako sám hovorí, „nik nemá väčšiu lásku ako ten, kto položí svoj život za svojich priateľov“ (Jn 15, 13).

Boží Syn prijal ľudské telo aj preto, aby v ňom podstúpil smrť a zneškodnil ju. Dovolil ľuďom, aby ho zviazali v Getsemanskej záhrade a potom ho bičovali, nasadili mu na hlavu tŕňovú korunu a ukrižovali ho na kríži.

Ako povedal prorok Izaiáš: „Vskutku on niesol naše choroby... On však bol prebodnutý pre naše hriechy, strýznený pre naše neprávosti... a jeho ranami sme uzdravení“ (Iz 53, 4 – 5).

Keď sa nesmiernosť Božej lásky na kríži stretla s odpornou povahou hriechu sveta, neustúpila pred hriechom, ale premohla ho.

Hriech, ktorý spôsobil smrť, bol vyčerpaný, a láska, ktorá prijala smrť, zostala. Preto na kríži nie smrť pohltila život, ale život pohltil smrť a nakoniec ju premohol Vzkriesením. Kristova smrť sa stala paschou (prechodom) k životu. Kristova smrť a vzkriesenie sú neoddeliteľne prepojené, a preto spievame: „Tvojmu krížu klaniame sa, Vládca, a tvoje sväté vzkriesenie oslavujeme!“

A prečo si každoročne pripomíname udalosť Paschy?

Nie sme na ňu len upozorňovaní, ale sa aj stávame účastnými na nej. Lebo Kristovo zmŕtvychvstanie je odpoveďou na otázku, čo sa s nami stane po smrti. Ježiš Kristus je jedinečným svedkom, ktorý po tom, čo bol po svojej smrti na „druhom svete“, sa odtiaľ vrátil na tretí deň a vyhlásil, že existuje život po smrti. A že to nie je túžba, fantázia ani ilúzia, ale realita: On „skutočne vstal z mŕtvych!“

Vzhľadom na túto skutočnosť nadobúdajú všetky choroby, utrpenia a dokonca aj samotná smrť paschálny význam. Už sa ich nemusíme báť. Nádej a radosť zo Vzkriesenia teraz liečia smútok a depresiu spôsobenú smrťou. Chýba nám radosť, keď sme ešte neprijali pravdu o Vzkriesení. A tak, keď slávime Paschu, rastieme v radosti  Paschy.

Ježiš bol nevinne odsúdený na ukrižovanie. Dobrovoľne prijal toto odsúdenie, poníženie a dokonca aj samotnú smrť.

Jeho smrť však nebola koncom, ale cestou ku Vzkrieseniu.

Preto sa Pánov kríž stal znakom víťazstva nad smrťou a hriechom, znakom našej spásy.

Kristus, ako paschálny Baránok, vzal na seba hriech a premohol ho odpustením.

 

„Keď boli [apoštoli] spolu v Galilei, Ježiš im povedal: Syn človeka bude vydaný do rúk ľudí; zabijú ho, ale tretieho dňa vstane z mŕtvych.“ (Mt 17, 22 – 23) 

„Pascha Ježiša Krista je jeho prechod cez utrpenie a smrť k jeho osláveniu v zmŕtvychvstaní a nanebovstúpení. V najhlbšom zmysle je Paschou (Prechodom) sám Kristus (porov. 1 Kor 5, 6 – 8), pretože prechod zo smrti do života sa uskutočnil v ňom.“ (Kristus – naša Pascha, 215)

Ako ročné jahňa bol Kristus dobrovoľne obetovaný za všetkých – očisťujúca Pascha – a potom na nás znova zasvietilo z hrobu krásne Slnko spravodlivosti.

(Paschálna utiereň, Kánon, 4. pieseň)

Je to deň Vzkriesenia! Buďme veľkolepí v slávení, objímme sa navzájom. Povedzme „bratia“ aj tým, ktorí nás nenávidia. Odpustime všetko pre Vzkriesenie.

(Paschálna utiereň, Stichira na Chválach)

Zdroj: We walk with Christ 2023 Preložil o. Ján Krupa

Podobné články

Počúvajte naživo

Potrebujeme vás!
Potrebujeme vás!
Vyzbieraných je 2493 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

9 dní

Aktuálny program

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies