Celková čiastka
Zostávajúci čas
Katechéza pre mládež: Sväté tajomstvá kresťanskej iniciácie (25)
Je dobré byť v chráme, Boh sa približuje k vám a vy k Bohu. Premýšľal som, že prvý raz sme prišli do chrámu v detstve, keď sme si to ešte ani úplne neuvedomovali. Udialo sa to, keď nás rodičia priniesli do chrámu – na svätý krst.
Krst je prvé sväté tajomstvo, ktoré človek prijíma, aby sa stal kresťanom. Spolu s krstom sa slávi sväté tajomstvo myropomazania a novopokrstený človek zároveň prijíma sväté prijímanie – zúčastňuje sa na svätom tajomstve Eucharistie. Tieto tri sväté tajomstvá sa nazývajú sväté tajomstvá kresťanskej iniciácie, pretože skrze ne sa stávame členmi Cirkvi, prijímame milosť od Boha a vstupujeme do života Najsvätejšej Trojice.
Raz som bol prítomný pri krste. Zdá sa mi, že najdôležitejším momentom bolo ponorenie do vody, však?
Áno, samozrejme. Ponorenie do vody symbolizuje náš vstup do Kristovej smrti a zmŕtvychvstania: zomierame hriechu a vstávame k večnému životu. Tu kňaz vyslovuje nasledujúce slová: „Krstí sa Boží služobník (meno krsteného) v mene Otca. I Syna. I Svätého Ducha. Amen.“ Sú tam aj ďalšie dôležité momenty. Pred samotným krstom krstní rodičia v mene dieťaťa sľubujú slúžiť Kristovi a vyznávajú symbol viery. Na znak znovuzrodenia človeka Svätým Duchom kňaz pomazáva dieťaťu čelo, hruď, plecia, uši, ruky a nohy.
A videl som ďalej, že počas krstu obliekajú pokrsteného do bieleho rúcha. Čo to znamená?
Biele plátno (známe ako kryžmo) symbolizuje, že pokrstený je „oblečený“ do vzkrieseného Krista, inými slovami, poukazuje na to, že pokrstený sa stáva novým človekom. Svieca, ktorá sa dáva novopokrstenému, oznamuje, že tak ako svieca dáva svetlo, tak aj pokrstený musí „žiariť“ vierou a dobrými skutkami.
Prečo sa krstia dojčatá? Dojčatá si neuvedomujú, čo sa s nimi deje.
Dieťa krstíme vzhľadom na vieru rodičov, ktorí ako kresťania želajú dieťaťu večný život. Krstní rodičia však zastupujú nevinné dieťa pred Bohom. V mene Cirkvi preberajú zodpovednosť za rast dieťaťa vo viere a podieľajú sa na jeho výchove.
Spolu s krstom sa koná aj pomazanie svätým myrom. A aký je jeho význam?
Skrze pomazanie svätým myrom kresťan prijíma Svätého Ducha, aby sa stal podobným nášmu nebeskému Otcovi. Svätý Duch premieňa myšlienky, pocity a činy človeka. Preto kňaz pomazáva myrom čelo, oči, nosné dierky, ústa, uši, hruď, ruky a nohy novopokrsteného, pričom hovorí tieto slová: „Pečať daru Svätého Ducha. Amen.“
Spomenuli ste sväté prijímanie novopokrstených. Čo to pridáva ku krstu?
Skrze krst sa novopokrstený rodí k večnému životu, skrze pomazanie svätým myrom „dýcha Svätým Duchom“ a skrze Eucharistiu prijíma „pokrm večného života“, ktorý mu Kristus dáva na jeho rast v novom živote, inými slovami, na jeho zbožštenie.
Aké nepochopiteľné je tajomstvo Božej lásky k človeku! A prečo to nazývame Eucharistia?
Eucharistia znamená „vďakyvzdanie“. V nej sa Kristus dáva nám, aby sme sa my mohli dávať jemu a našim blížnym. Preto Najsvätejšia Eucharistia zjavuje a vytvára naše spoločenstvo s Bohom a rovnako s ľuďmi, prostredníctvom Eucharistie sa stávame jedným telom, inými slovami, Cirkvou.
|
Krst, Myropomazanie a Eucharistia – to sú sväté tajomstvá kresťanskej iniciácie, prostredníctvom ktorých sa stávame členmi Cirkvi, prijímame Božiu milosť a vstupujeme do života Najsvätejšej Trojice. V krste sa stávame novými ľuďmi. Skrze pomazanie svätým myrom Svätý Duch premieňa ľudí, stávajú sa účastnými na Božom kráľovstve. Eucharistia je dar na zbožštenie človeka. |
|
„Pri večeri vzal Ježiš chlieb a dobrorečil, lámal ho a dával učeníkom, hovoriac: ‚Vezmite a jedzte: toto je moje telo.‘ Potom vzal kalich, vzdával vďaky a dal im ho, hovoriac: ‚Pite z neho všetci: toto je moja krv novej zmluvy, ktorá sa vylieva za všetkých na odpustenie hriechov.‘“ (Mt 26, 26 – 28) „Keď to počuli, dali sa pokrstiť v mene Pána Ježiša. A keď na nich Pavol vložil ruky, zostúpil na nich Duch Svätý; i hovorili jazykmi a prorokovali.“ (Sk 19, 5 – 6) „Účasť na živote Najsvätejšej Trojice sa stáva skutočnosťou pre nás skrze sväté tajomstvá krstu, myropomazania a Eucharistie. Inými slovami, podieľame sa na Božom živote tým, že sme boli zjednotení s Kristom, prijali sme pečať Svätého Ducha a máme účasť na Kristovom tele a krvi v spoločenstve, ktoré sa nazýva Cirkev. Tak ako človek po narodení začne dýchať a potom prijíma potravu, aby mohol žiť, tak aj novopokrstený, v krstiteľnici zrodený k novému životu, začína dýchať Svätým Duchom a prijíma potravu svätého prijímania, aby rástol v Kristovi. Skrze modlitby a posvätné úkony liturgického obradu každého z týchto tajomstiev Cirkev uvádza veriacich (grécki Otcovia hovoria o mystagógii – uvádzaní do tajomstva) do chápania tajomstva a jeho vnímania ako jediného, jednotného pôsobenia Božej milosti. Preto sa v tradícii východnej cirkvi tieto tri sväté tajomstvá slávia spoločne.“ (Kristus – naša pascha, 408) |
Zdroj: We walk with Christ 2023. Preložil o. Ján Krupa
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810
Po-Pia 09:00-15:00
Facebook
Instagram