TopTip

Kristovo nanebovstúpenie

Kristovo nanebovstúpenie

Aj keď Lukášovo dvojdielo hovorí o viditeľnom Ježišovom vznesení sa do neba (Lk 24,51), resp. o viditeľnom vzatí Ježiša do neba (Sk 1,11), Kristovo nanebovstúpenie si nemožno predstavovať podľa prírodných zákonov, lebo oslávené telo zmŕtvychvstalého Krista už nepodliehalo pozemským fyzikálnym zákonom.

Pán Ježiš nanebovstúpením ukončil verejné a viditeľné účinkovanie na zemi. Kristovo nanebovstúpenie tvorilo záver zjavení a začiatok kazateľskej činnosti apoštolov.

Zostúpenie z neba na zem sa uskutočnilo pri vtelení Božieho Syna a ten istý Ježiš vystúpil s ľudskou prirodzenosťou do neba (Jn 3,13, Ef 4,8-10).

Ježišovo nanebovstúpenie malo za cieľ jeho povýšenie. Kristus prevzal vládu nad všetkým (Ef 4,8–10; 1,20n). Jeho povýšenie na Pána, Mesiáša a Syna (Rim 1,4; 14,9; Sk 2,36), Príhovorcu (Rim 8,34), Vládcu  a Spasiteľa (Sk 5,31) je zamerané na druhý príchod v sláve, pri ktorom sa povýšený Pán ukáže ako sudca (Sk 10,42; 17,31).

Kristovo nanebovstúpenie – jeho „odchod“, jeho „oslávenie“ – bolo potrebné, aby zoslal Svätého Ducha (Jn 16,8; 7,39; Lk 24,49; Sk 1,8; 2,32; Ef 4,8–12).

Cirkev spočiatku nepoznala vlastný sviatok Kristovho nanebovstúpenia (Pseudo-Barnabášov list 15,9), spomínalo na naň v rámci slávnosti Zoslania Ducha Svätého. Samostatný sviatok Nanebovstúpenia Pána je dosvedčený až v 4. storočí (Apoštolské konštitúcie 8,33) a pred 5. storočím nie je všeobecne rozšírený.

Keďže v Novom zákone je rozprávanie o Kristovom nanebovstúpení posledným veľkonočným príbehom a súvisí so zoslaním Ducha Svätého na Turíce, bolo príhodné v rámci liturgickej reformy natiahnuť veľkonočné obdobie od slávnosti Kristovho zmŕtvychvstania cez slávnosť Nanebovstúpenia Pána až po slávnosť Zoslania Ducha Svätého.  

Kristovo nanebovstúpenie a zasadnutie po pravici Boha Otca je obsiahnuté už v najstarších vyznaniach viery a viackrát ho potvrdil Učiteľský úrad Cirkvi. Zdôrazňuje sa oslávená telesnosť v Kristovom nanebovstúpení.

Nanebovstúpenie je momentom Synovho paschálneho tajomstva, ktoré zahrňuje jeho utrpenie, smrť, zostup do podsvetia, vzkriesenie i druhý príchod v sláve.

Vo vyznaní viery v Kristovo nanebovstúpenie sa vyjadruje veľkonočná viera, že Syn, ktorý sa stal človekom a uponížil sa až na smrť na kríži, bol definitívne a navždy vzatý do plnosti života a moci svojho Otca. 

Vzkriesený Kristus je definitívne pri Otcovi a v rovnakom čase novým spôsobom pri Cirkvi. 

Nanebovstúpenie je začiatkom Kristovho druhého príchodu, jeho vždy nového príchodu vo Svätom Duchu, najmä v bohoslužobnom zhromaždení Cirkvi, ktorá zostáva zameraná na Kristov definitívny druhý príchod v sláve.

Podobné články

Počúvajte naživo

Potrebujeme vás!
Potrebujeme vás!
Vyzbieraných je 30 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

30 dní

Aktuálny program

    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.
    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.
    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies