TopTip

Slávnosť všetkých svätých už klope na dvere

Slávnosť všetkých svätých už klope na dvere

Slávnosť všetkých svätých už klope na dvere, a tak si pripomeňme, čo Katolícka cirkev chápe pod pojmami „svätec i svätý“, „svätorečenie“ a „vzývanie a uctievanie svätých“:

Svätec i svätý je v širšom zmysle každý, koho vedie láska a žije i umiera v Božej milosti; osoba, ktorá žije čnostným životom. V užšom zmysle slova je svätec i svätý ten, koho Cirkev vyhlásila za svätého a povýšila k úcte oltára pre jeho vynikajúci život kresťanskej viery. Cirkev ho predkladá za vzor a orodovníka v nebi. Oba významy sa rovnako vzťahujú i na osoby ženského pohlavia: svätice.

Svätorečenie je slávnostné vyhlásenie pápežským dekrétom, že určitý Boží sluha alebo určitá Božia služobnica dosiahli stupeň svätosti a tak sa môžu verejne uctievať. Svätorečeniu predchádza dlhý a veľmi prísny objektívny proces, ktorý sa začína v diecéze dotyčného kandidáta a uzatvára sa v Ríme na Kongregácii pre kauzy svätých. Konečné rozhodnutie urobí pápež. Keď Cirkev svätorečí (kanonizuje) niektorých veriacich, vtedy vyhlasuje, že títo veriaci hrdinsky praktizovali čnostný život, boli verní Božej milosti, a dáva ich za vzor a orodovníkov (pozri Katechizmus Katolíckej cirkvi 828). Po slávnostnej bohoslužbe svätorečenia dotyčného svätca alebo sväticu zapíšu do zoznamu, čiže do kánonu svätých a blahoslavených.

Zdroj: Štefan Vragaš a kol.: Teologický a náboženský slovník, II. diel L-Ž, SSV Trnava 2008.

Vzývanie a uctievanie svätých

Tridentský koncil, 25. zasadnutie (v roku 1563), s definitívnou platnosťou učí:

Svätý koncil poveruje všetkých biskupov a ostatných, ktorým bola zverená úloha a starostlivosť o vyučovanie, aby veriacich starostlivo poúčali podľa obyčaje katolíckej a apoštolskej Cirkvi, obyčaje, ktorá siaha až do prvotných čias kresťanského náboženstva, podľa konsenzu svätých otcov a dekrétov posvätných koncilov, najmä o príhovore svätých, o ich vzývaní...  

Nech ich učia, že svätí vládnu spolu s Kristom, že prednášajú svoje modlitby Bohu za ľudí. Je dobré a užitočné vzývať ich a utiekať sa k ich modlitbám, k ich podpore a pomoci, aby nám vyprosili dobrodenia od Boha skrze jeho Syna Ježiša Krista, nášho Pána, ktorý je naším jediným Vykupiteľom a Spasiteľom.

Bezbožne však zmýšľajú tí, čo popierajú, že treba vzývať svätých, požívajúcich večnú blaženosť neba; alebo ktorí tvrdia, že sa buď neprihovárajú za ľudí, ale že vzývať ich, aby za nás aj ako jednotlivcov orodovali, je modloslužba, alebo že je to v protirečení s Božím slovom a že je to v protiklade so cťou „jediného prostredníka medzi Bohom a ľuďmi“ (1 Tim 2,5), alebo že je to hlúposť prosiť srdcom alebo ústami tých, čo vládnu v nebi.

Zdroj: Josef Neuner, Heinrich Ross, Viera Cirkvi v úradných dokumentoch je Magistéria, Dobrá kniha Trnava 1995.

Podobné články

Počúvajte naživo

Dodajte energiu našim vysielačom
Dodajte energiu našim vysielačom
Vyzbieraných je 4630 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

4 dni

Aktuálny program

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies