TopTip

Spoločenský komentár: Predvolebná kampaň

Spoločenský komentár: Predvolebná kampaň Novozvolená slovenská prezidentka Zuzana Čaputová. Foto: Peter David Josek/ Zdroj: ČTK/AP

Od druhého kola prezidentských volieb na Slovensku neuplynul ešte ani mesiac a už teraz badať dôsledky zdrvujúcej výhry málo známej prezidentskej kandidátky. Úspech motivuje k napodobňovaniu.

Slušné a pokojné vystupovanie ako formu komunikácie začali, zdá sa, preberať aj ostatné politické subjekty. Najviac to vidno pri komentároch o zámere dosluhujúceho prezidenta Andreja Kisku založiť politickú stranu, s ktorou, ako vraví, chce prebrať politickú moc.

Čelní predstavitelia vládnej koalície premiér Peter Pellegrini, predseda strany SMER - SD Róbert Fico, alebo aj podpredseda strany SNS Anton Hrnko, tento prezidentov zámer komentovali celkom slušným a vtipným spôsobom. Najsilnejšie politické subjekty rýchlo reagujú na želania doby.

Pravda, niekedy ide len o osobnú formu a skutočný obsah, čo si o tom myslia jednotlivé subjekty, si občania môžu vyhľadať v politicky sympatizujúcich mienkotvorných denníkov. Tam už terajšieho prezidenta označkovali za špekulanta, ktorý sa takouto formou snaží utekať pred zákonom. Prirovnávanie komára k somárovi a nafukovanie zistených chýb za účelom zisku, čo najväčšieho politického kapitálu, už veľmi nezapadá do snahy o slušnú politiku. Skôr prihráva zisky tretej strane, ktorá sa môže stavať aj otvorene proti systému.

Kto chce ale vyjadriť svoju nespokojnosť s politikou tak, že volí protisystémové strany, zabúda, že tým vlastne trestá aj seba. Niekedy môže trvať dlho, kým sa opraví niečo, čo sa pokazí. Aj s osobitným odvodom z dielne SNS sa toho pokazilo veľa. Kým politikom pre neschopnosť spolupráce astronomicky porástli príjmy, ostatným ľuďom pre osobitný odvod zasa porástli výdavky. Zvyčajne ale trvá obchodu dlho, kým ceny tovarov opraví nadol. Z celej situácie tak zrejme najviac vyťažia obchodné reťazce, ibaže by sa neriadili pravidlami voľného trhu.

Podľa Inštitútu pre výskum práce a rodiny, ľudia na Slovensku majú v priebehu posledných 15 rokov podobnú mieru pravidelných mesačných výdavkov, na úrovni približne 50 percent príjmov. Vďaka vstupu do Európskej únii a pozdvihnutiu hospodárstva si síce môžeme dovoliť v podstatne väčšej miere jedlo, tovary a služby. No rapídny nárast výdavkov na bývanie, energie a vodu, percentuálne dorovnáva mieru výdavkov. Podľa štandardu kúpnej sily práve bývanie, doprava, spoje a komunikácie za posledných 15 rokov podstatne zdraželi. Keďže sa v oblasti bývania neočakávajú v najbližších rokoch žiadne zásadné zmeny, cena za bývanie bude stále vysoká a môže ešte rásť.

Podobný problém majú aj v Nemecku pre podstatne vyšší dopyt ako ponuku, podobne ako u nás. Ak by značný počet ľudí, ktorí desaťročia splácajú hypotéky, zasiahli nejaké neočakávané udalosti, alebo by došlo k hospodárskej kríze pre neriadený brexit, alebo iné obmedzenia medzinárodného obchodu, môže sa z toho stať aj vážny problém pre krajinu.

Slovensko potrebuje lepšiu dlhodobú stratégiu pre rozvoj bývania. Je to pomoc pre mladé generácie, ktoré vstupujú do života a ktorých bude v budúcnosti stále menej a od ich úspechu bude v stále väčšej miere závisieť aj kvalita života tých, ktorí ešte nepracujú alebo už pracovať prestali. Ide o potreby, ktoré presahujú rámec pravidelne sa opakujúcich predvolebných období.

Podobné články

Počúvajte naživo

Dodajte energiu našim vysielačom
Dodajte energiu našim vysielačom
Vyzbieraných je 4630 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

3 dni

Aktuálny program

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies