TopTip

Spoločenský komentár: Výstavba ciest na Slovensku

Spoločenský komentár: Výstavba ciest na Slovensku

Ilustračná fotografia

Po škandále ohľadom plánu čerpania eurofondov pre vedu a výskum sa horúcou témou počas najteplejších dní leta stala diskusia o pláne výstavby rýchlostnej cesty R2 smerom od Zvolena do Košíc.

Ak by ste si pozreli na mape trasu tejto plánovanej cesty a porovnali s mapou Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny o miere evidovanej nezamestnanosti, zistili by ste, že má prechádzať cez tri okresy, Rimavská Sobota, Revúca a Rožňava, ktoré sa vyznačujú najvyššou nezamestnanosťou na Slovensku.

Kým v týchto troch spomínaných okresoch je nezamestnanosť vyššia ako 20 percent, pri Bratislave, kde sa už stavajú úseky D4 a R7, nepresahuje 7 percent a zväčša sa drží na 4 percentách, čo je hodnota, kde nepracuje prakticky len ten, kto naozaj nechce.

V médiách zazneli požiadavky stavať R2 radšej smerom na Trenčín a Prievidzu. Áno, aj tam je rýchlostná cesta veľmi potrebná. Ale keď si mapu Národnej diaľničnej spoločnosti o plánovaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest porovnáte s mapou nezamestnanosti, zistíte, že nezamestnanosť v Trenčíne, Bánovciach nad Bebravou, Prievidzi a Partizánskom je rovnaká ako v Bratislave a jej okolí. Horšie od nich je to v susediacom okrese Žarnovica, cez ktorý hotová R1 už prechádza. Oveľa horšie s nezamestnanosťou ako na západe je to na východe, kde - až na Košice, Prešov, Spišskú Novú Ves a Starú Ľubovňu - nezamestnanosť neklesá pod 12 percent a vo väčšine okresov má bližšie k 20 percentám.

Takže otázka, či stavať úsek R2 smerom na východ, aj s pohľadom na nedostatok zamestnancov na západe, dostáva jasnú odpoveď. Áno. A skôr ako čo najlacnejšie, by sa mali zodpovední pýtať, ako čo najrýchlejšie. Ak bude hotová o 15 až 20 rokov, tak to bude veľmi neskoro. Stavať diaľnicu od českého Chebu až po Chusť na dnešnom Zakarpatí cez Košice chceli už v roku 1935 v medzivojnovom Československu. Bolo to práve v čase, keď v Tretej Ríši začal Adolf Hitler s výstavbou ríšskych diaľnic a v spomenutom roku odovzdali 88 kilometrov. Iba v samotnom roku 1936 tam postavili 978 kilometrov diaľnic. Do roku 1940 v Tretej Hitlerovej ríši postavili 3 736 kilometrov diaľnic. V Čechách a na Morave postavili 130 kilometrov a na našom území necelých 30 kilometrov.

Po skončení Druhej svetovej vojny mali v západnom Nemecku do pádu Belínskeho múru takmer 9 tisíc kilometrov diaľnic. Na Slovensku za ten čas stihli postaviť 255 kilometrov štvorprúdových ciest a z toho len 182 kilometrov boli diaľnice. S prácami sa začalo 8. septembra 1967 a končilo v roku 1988, čiže za 20 rokov sa za komunizmu na Slovensku postavilo 255 štvorprúdoviek.

Po páde komunizmu a zjednotení Nemecka pribudlo v celej Spolkovej republike pribudlo za 20 rokov takmer 3-tisíc kilometrov nových diaľnic. Nám sa za dvadsať rokov od osamostatnenia podarilo postaviť 265 kilometrov diaľnic a 247 kilometrov rýchlostných ciest, niektoré v polovičnom profile. V porovnaní s 15-násobne na počet obyvateľov väčším Nemeckom je tých vyše 500 kilometrov kvalitných ciest celkom solídny výkon a na prvý pohľad porovnateľný, ak si neuvedomíme, že my sme sa za toto obdobie starali o len takmer 18 tisíc kilometrov všetkých druhov ciest a v Nemecku o viac ako 640 tisíc kilometrov ciest. Je to 36-krát viac ciest než máme na Slovensku. Z tejto siete je takmer 13-tisíc kilometrov diaľnic, čo je 28-krát viac než máme u nás.

Verím, že Slovensko má na viac a dokáže stavať kvalitné cesty rýchlejšie za primeranú cenu. Naša krajina potrebuje v tejto oblasti dobehnúť západné rozvinuté krajiny, aby slabá cestná infraštruktúra nebránila obyvateľom Slovenska v rozvoji.

Podobné články

Počúvajte naživo

Potrebujeme vás!
Potrebujeme vás!
Vyzbieraných je 2199 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

13 dní

Aktuálny program

    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.
    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.
    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies