TopTip

Zjavený v stvorení

Zjavený v stvorení

Starý zákon, ako je zostavený dnes, sa začína príbehom o stvorení, aj keď Genezis (Kniha o počiatkoch) nie je najstaršou knihou, ktorá bola napísaná v Biblii. Tieto rozprávania, až po celú jedenástu kapitolu knihy Genezis, tvoria zvláštnu jednotu v Biblii, inšpirovaný pohľad na „pradejiny“ ľudstva až po príchod Abraháma ako historickej postavy. Táto časť používa prvky pochádzajúce z rôznych ľudových rozprávaní o počiatkoch ľudstva, ktoré sú rozšírené po celom Blízkom východe. Pod inšpiráciou Svätého Ducha autori nanovo prerozprávali tieto príbehy, aby odhalili náboženské pravdy o páde a následnej spáse ľudstva. Medzi hlavné príbehy tejto časti patria Adam a Eva, Kain a Ábel, Noe a potopa, Babylonská veža. Vo všetkých týchto príbehoch vidíme, ako Boh opätovne potvrdí svoju lásku k ľudstvu napriek neposlušnosti ľudí.

Veľmi známe príbehy o stvorení (Gn 1, 1 - 3, 24) priťahujú našu predstavivosť a kladú človeku základné otázky. Táto popularita podnietila mnoho ďalších príbehov, akcií a komentárov, ktoré občas nahrádzajú písomné prvky v ľudovej predstavivosti a umení. Najzrejmejším príkladom je zakázané ovocie, ktoré sa zvyčajne opisuje ako jablko, napriek tomu, že Gn 2, 17 ho nazýva jednoducho „ovocie stromu poznania dobra a zla“.

V knihe Genezis je stvorenie rozdelené do šiestich dní. Súčasná veda tvrdí, že vek vesmíru činí niekoľko miliárd rokov, čo mnohých ľudí vedie k vylúčeniu výpočtu knihy Genezis ako detinského a nepresného a dokonca k odstaveniu celej Biblie. Ešte aj dnes zúri veľa kontroverzií o „pravde“ knihy Genezis, pričom niektorí ju odmietajú ako mýtus, iní ju obhajujú prehnane doslovným výkladom. Bohužiaľ, obom pozíciám uniká skutočné posolstvo knihy Genezis, ktoré Svätý Duch zjavil skrze cirkevných otcov a cirkevné koncily.

Pozorné čítanie cyklu o stvorení odhaľuje dva samostatné príbehy. Kapitoly od 1, 1 do 2, 4 opisujú stvorenie vesmíru za šesť dní a odpočinok Boha v siedmy deň, v sobotu. V tomto rozprávaní je ľudstvo posledným stvoreným prvkom, ktorý bol privedený k bytiu. Druhý príbeh sa začína stvorením ľudstva, ktoré reprezentujú Adam a Eva, a oni upadnú do hriechu (od 2, 5 do 3, 24). Biblisti dnes pripisujú tieto dva príbehy odlišným hebrejským kultúrnym tradíciám. Prvá je „kňazská“ elohistická a druhá „jahvistická“, takto nazývané pre odkaz na Boha použitím mena „YHWH“ („Ten, ktorý je“) zjaveného Mojžišovi.

Žiadny z týchto autorov nemal v úmysle napísať historický alebo prírodovedný text v modernom ponímaní, ale skôr odovzdať hlbšie náboženské pravdy o pôvode sveta a ľudstva. Písanie dejín by implikovalo prítomnosť ľudských svedkov, keď existoval jedine Boh. Hebrejskí autori si boli plne vedomí nesmiernosti priepasti, ktorá oddeľuje Boha a človeka, a zaiste nemali v úmysle pokúsiť sa o definitívne vysvetlenie osobitných mechanizmov, ktoré si Boh zvolil.

Prvé rozprávania sa podobajú ostatným mýtom o stvorení, ktoré sú rozšírené v rôznych univerzálnych kultúrach v storočiach pred Kristovým narodením a napriek tomu ich opravujú. Mnohé z týchto pohanských ság opisujú stvorenie ako zápas princípu dobra a svetla s princípom temnoty a chaosu. Keď dobro a poriadok triumfovali, bol zorganizovaný nádherný svet, v ktorom žijeme. Takéto rozprávania môžu prezentovať rôzne sprostredkujúce bytosti, napríklad také, ktoré vnášajú poriadok do preexistujúceho chaosu. Avšak kniha Genezis sa líši od dobových mýtov o stvorení v niekoľkých rozhodujúcich článkoch. Predovšetkým, Boh nebojuje na rovnakej úrovni s mocou zla a temnoty. Naopak, on sám stvorí svoj svet a všetko, čo urobil, bolo dobré. Tento refrén sa opakuje po každej fáze, pokým nevytvorí muža a ženu, ktorých považuje za veľmi dobrých.

Každý prvok identifikovaný v cykle knihy Genezis bol uctievaný niektorými z okolitých národov: slnko, mesiac, niektoré zvieratá. Písmo nám hovorí, že Boh stvoril všetky tieto veci a že nie sú božské. Hovorí nám tiež, že mať falošných bohov znamená, že sa ľudia nakoniec stanú ako oni, a zostanú bez dobra, ktoré by boli mohli dosiahnuť. Sme tu poučovaní o hlbokej a základnej pravde: všetko, čo existuje, má svoj konečný pôvod v Bohu a je ponúkané jeho tvorivou mocou ako skutočné dobro. Aj tak jeho stvorená nádhera je iba matným odrazom nevýslovnej krásy Jedného, ktorý je, zdroj všetkého, čo existuje. Existuje len jeden Boh, a on nemá rovných.

Podobné články

Počúvajte naživo

Potrebujeme vás!
Potrebujeme vás!
Vyzbieraných je 30 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

30 dní

Aktuálny program

    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.
    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.
    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies