Celková čiastka
Zostávajúci čas
Katechéza pre mládež: Ježiš Kristus – jeden z Najsvätejšej Trojice, obraz neviditeľného Boha (10)
Vyznávame, že Boh Otec je Vševládca. Ale na kupole je vyobrazený Kristus Vševládca. Ako to možno zosúladiť?
Sám Ježiš Kristus neustále zdôrazňoval, že je Boží Syn, v ktorom je zjavený bezpočiatočný Boh Otec: „Kto vidí mňa, vidí Otca“ (Jn 14, 9). Dosvedčuje to aj evanjelista Ján: „Boha nikto nikdy nevidel. Jednorodený Boh, ktorý je v lone Otca, ten o ňom priniesol zvesť“ (Jn 1, 18). A tak, keď kontemplujeme vteleného Syna, vidíme Otca.
Mám problém to pochopiť...
Preto prijímame toto tajomstvo s vierou. Vďaka svojej viere videl apoštol Tomáš v Kristovi niekoho väčšieho ako len zákonodarcu, keď zvolal: „Pán môj a Boh môj!“ (Jn 20, 28). Cirkev vyznáva túto vieru v Božieho Syna nasledujúcimi slovami: „Verím v jedného Pána, Ježiša Krista, Božieho Syna.“ Vierou ho zakusujeme v osobnej jedinečnosti Božieho Syna, jedného z Najsvätejšej Trojice. Tento Boží Syn je jedinečný a jediný, to znamená „Jednorodený“.
Ježiš Kristus je Boží Syn, pretože je Synom Otca a vzťah medzi Synom a Otcom je vzťahom lásky: „Boh je láska“ (1 Jn 4, 8). Táto láska je vzájomným prepojením božských osôb: „Ja som v Otcovi a Otec je vo mne“ (Jn 14, 10).
Otec sa dáva v láske Synovi a Svätému Duchu. My vyznávame tento dar lásky od Otca ako zrodenie Syna z Otca „pred všetkými vekmi“ a vychádzanie Svätého Ducha z Otca. Cirkev vyznáva zrodenie Syna z „lona“ Otca (porov. Jn 1, 18) ako „Svetla zo Svetla, pravého Boha z Boha pravého.“
Skutočnosť, že Boží Syn je zrodený z Otca, znamená, že nie je „stvorený“. Zároveň to však neznamená, že je zrodený po Otcovi alebo že je „mladší“ ako Otec. Jeden pravý Boh nie je pustovník, ktorý žije osamote, ale živé spoločenstvo osôb v láske.
Svojím príchodom Boží Syn, Ježiš Kristus, zjavil Otca. To, že Ježiš je Boží Syn, zároveň odráža jeho rovnosť s Otcom, čo sa týka božskej prirodzenosti. Spolu s Otcom a Svätým Duchom je Boží Syn jeden z Najsvätejšej Trojice. Je zrodený z Otca (jednorodený Syn), a preto nie stvorený (nepatrí k stvoreniu) a je pravý Boh. |
„Na počiatku bolo Slovo a Slovo bolo u Boha a to Slovo bolo Boh. Ono bolo na počiatku u Boha. Všetko povstalo skrze neho a bez neho nepovstalo nič z toho, čo povstalo.“ (Jn 1, 1 – 3) „Cirkev vyznáva, že Syn je jedno v bytí [podstate] s Otcom, a zdôrazňuje rovnosť osôb v Najsvätejšej Trojici a jednotu Božej prirodzenosti a takto potvrdzuje božstvo Božieho Syna. Syn nevznikol v čase, ako vznikli stvorenia. A preto nie je nižší než Otec. Syn koexistuje s Otcom večne a je rovný Otcovi vo všetkom s výnimkou plodenia, ktoré patrí Otcovi.“ (Kristus – naša Pascha, 90) Presný obraz Otca a odtlačok jeho bytia nadobúda podobu sluhu. Vychádzajúc z nepoškvrnenej Matky, neprešiel žiadnou zmenou. Ostal tým, čím bol – pravým Bohom, a prijal to, čím nebol, stáva sa človekom vo svojej láske k človeku. (Večiereň pre Narodenie Krista, Stichira na Pane, ja volám) |
Zdroj: We walk with God 2023 Vybral a preložil o. Ján Krupa
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810
Po-Pia 09:00-15:00
Facebook
Instagram