Celková čiastka
Zostávajúci čas
Pri návrate do Poitiers sa Hilár stretol s Martinom, ktorý mu povedal o porážke nicejskej viery v severnom Taliansku. V roku 364, pri príležitosti nástupu cisára Valentiniána I. (364 – 375) na trón, Hilár usúdil, že nastal čas zasiahnuť v Taliansku. Zorganizoval zhromaždenie italských biskupov v Miláne, na ktorom sa márne snažil dosiahnuť zosadenie ariánskeho biskupa Auxentia.
Zasiahnutý touto porážkou Hilár napísal pamflet „Proti Auxentiovi“ (Contra Auxentium), v ktorom ostro odsúdil zásahy cisárskej moci do cirkevných záležitostí. Biskup sa potom stiahol zo scén kontroverzie. Hilár strávil posledné roky svojho života v pokoji a harmónii. Nicejská viera postupne prevládla. To biskupovi umožnilo venovať sa biblickej kontemplácii; opäť sa mohol venovať poučovaniu svojich veriacich a vysvetľovaniu žalmov (Tractatus super Psalmos).11
Hilár písal aj liturgické hymny. Ich cieľom bolo oboznámiť veriacich s teológiou, nasmerovať ich vieru na správnu cestu a hlbšie ich vtiahnuť do slávenia omše. Určite naňho zapôsobilo bohatstvo východného cirkevného spevu a na to meral chudobu a zaostalosť kresťanského Západu. Hilárovo úsilie nebolo korunované práve úspechom. Hilár bol príliš veľký teologický mysliteľ, aby dokázal zaujať ľudí. Ambrózovi Milánskemu sa to darilo lepšie. Hilár zomrel v Poitiers v roku 368.
Hilár bol mužom činu a kontemplácie, vždy obrátený k Bohu a ľuďom. Bol bez ľudskej ctižiadostivosti, ale bol schopný plniť aj tie najťažšie úlohy. Po svojom obrátení sa úplne oddal evanjeliu bez toho, aby sa obzrel späť. Úrad biskupa prijal ako samozrejmosť a prejavil vlastnosti veľkého kniežaťa Cirkvi, rozhodnosť, miernosť, jemnosť a pevnosť.
Tento vodca ľudí vedel, ako obrátiť svoje nešťastie vo svoj prospech. Vyhnanstvo mu poslúžilo na poučenie. Pozoroval, kládol otázky, učil sa zo skúseností, zvažoval okolnosti. Neúnavný bojovník proti arianizmu prejavil umiernenosť a citlivosť voči ľuďom. Všade, kam prišiel, zanechal hlboký dojem, pretože vzbudzoval dôveru a úctu.
Hilár sa tešil takej vysokej úcte, že Hieronym mohol povedať, že jeho meno bolo známe v celej Rímskej ríši.12 Skúšky, ktoré podstúpil, mu len pridali na sláve. Vďaka nemu sa Západu podarilo zvíťaziť nad arianizmom, pretože Hilár pochopil nebezpečenstvo a neprestával byť ostražitý.
Hilár bol vzdelaný biskup. Počas svojho vyhnanstva sa naučil grécky a prišiel do kontaktu aj s filozofiou. Jeho myslenie bolo viac hlboké ako jasné, jeho jazyk silný, ale drsný. Miloval krásny štýl, ale neznášal nič frázovité. Kládol dôraz na štruktúru a svojim dielam dával pevný rámec. Ak sa nechal uniesť, ospravedlnil sa ako za chybu.
Za týmto majstrovstvom jazyka sa skrýva citlivý, hlboko veriaci človek. Tu a tam prenikne niečo z jeho duše, kde sa traktát končí modlitbou a zjavuje sa človek dotknutý Bohom. Nerád sa zapájal do teologických diskusií. Kontakt s východným myslením spôsobil, že si tento Západniar ešte lepšie uvedomil, že Boh nie je objektom, ale subjektom teológie. Toto sprostredkovanie východnej teológie na Západ nie je jeho najmenšou zásluhou. Hilár si zaslúži, aby bol viac známy a oceňovaný.
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810
Po-Pia 09:00-15:00
Facebook
Instagram