TopTip

Úcta svätých a ich relikvií

Úcta svätých a ich relikvií

Svätý Ján Damaský (cca. 650 – 740/50) uzatvára obdobie cirkevných otcov na kresťanskom Východe a je považovaný za spojovací článok medzi patristickou epochou a stredovekom, medzi gréckym Východom a latinským Západom, ako to vidno na hojnej prítomnosti citácií z jeho spisov napríklad u svätého Tomáša Akvinského (1225 – 1274) a ďalších stredovekých scholastických autorov. 

Najvýznamnejším dielom Jána Damaského je „Prameň poznania“, v ktorom tvrdí, že nechce pripojiť „nič vlastné“, ale vo všetkom nasledovať svätých Otcov. V časti s názvom „Výklad pravej viery“ Damaský vykladá syntetickým spôsobom vieru gréckej Cirkvi, pričom doslovne cituje mnohé pasáže zo spisov gréckych cirkevných otcov.

Keď v roku 1890 pápež Lev XIII. vyhlásil svätého Jána Damaského za cirkevného učiteľa, zaiste tým zamýšľal medziiným upriamiť pozornosť katolíckych veriacich na tvorbu najvýznamnejšieho kompilátora a systematika teologickej spisby gréckych cirkevných otcov.

V línii gréckych cirkevných otcov Ján Damaský obhajuje cirkevnú prax uctievania svätých a ich relikvií:

Ján Damaský: O pravej viere IV, 15

Svätých musíme uctievať ako Kristových priateľov a ako Božie deti a dedičov, ako hovorí evanjelista Ján Teológ: „Tým však, ktorí ho prijali, dal moc stať sa Božími deťmi“ (Jn 1, 12). „A tak už nie sú otroci, ale synovia; a ak synovia, sú aj dedičia: Boží dedičia, Kristovi spoludedičia“ (Gal 4, 7; Rim 8, 17). Aj Pán vo svätých evanjeliách hovorí apoštolom: „Vy ste moji priatelia. Už vás nenazývam sluhami, lebo sluha nevie, čo robí jeho pán“ (Jn 15, 14-15).

Ak sa Stvoriteľ a Pán všetkých vecí sa nazýva aj „Kráľ kráľov a Pán pánov“ (Zjv 19, 16) a „Boh bohov“ (Ž 49 (50), 1), tak zaiste aj svätí sú bohmi, pánmi, kráľmi – a ich Bohom, Pánom a Kráľom je a nazýva sa Boh. Lebo Mojžišovi hovorí: „Ja som Boh Abraháma, Boh Izáka, Boh Jakuba“ (Ex 3, 6). A Mojžiša Boh ustanovil za boha pre faraóna (porov. Ex 7, 1).

Čo sa týka svätých, nenazývam ich bohmi, kráľmi a pánmi na základe prirodzenosti, ale pretože kraľovali a vládli nad vášňami a uchovali bez zmeny podobnosť s božským obrazom, podľa ktorého boli splodení (mimochodom, „kráľom“ sa nazýva aj kráľov obraz), a pretože sa zo slobodného rozhodnutia zjednotili s Bohom, prijali ho za spolubývajúceho a účasťou na ňom sa stali na základe milosti tým, čím je Boh na základe prirodzenosti.“

A teda, ako by sme mohli neuctievať sluhov, ktorí sa stali aj priateľmi a synmi Boha? Úcta preukazovaná dobrým spolusluhom je v skutočnosti dôkazom lásky k spoločnému Pánovi.

Svätí sú Pánovou schránkou a jeho čistým príbytkom. Boh hovorí: „Budem bývať uprostred nich a budem s nimi chodiť a budem ich Bohom“ (2Kor 6, 16). A božské Písmo hovorí: „Duše spravodlivých sú v Božích rukách, smrť sa ich nedotkne“ (Múd 3, 1). Smrť svätých je v skutočnosti viac spánkom ako smrťou. „Natrápili sa na tomto svete a budú žiť bez konca“ (Ž 48 (49), 9-10), a „vzácna v Pánových očiach je smrť jeho verných“ (Ž 115 (116), 15). A tak, čo je vzácnejšie ako prebývanie v Božích rukách? Boh je život a svetlo a tí, ktorí sú v Božích rukách, sa nachádzajú v živote a vo svetle.

Apoštol hovorí, že prostredníctvom ich intelektu si Boh zriadil bydlisko v ich telách: „Neviete, že vaše telá sú chrámom Svätého Ducha, ktorý prebýva vo vás?“ (1 Kor 3, 16) „Pán je Duch“ (2Kor 3,17); a „ak niekto zničí Boží chrám, Boh zničí jeho“ (1Kor 3,17). A tak, ako by sme nemali uctievať chrámy oživené Bohom, svätostánky oživené Bohom? Svätí sa s dôverou približovali k Bohu počas svojho života.  

Kristus Pán nám dal relikvie svätých ako pramene prinášajúce spásu, ktoré mnohými spôsobmi vydávajú dobrodenia a voňavý olej: nech nikto nepochybuje! Ak vytryskla voda z tvrdej skaly na púšti, pretože to chcel Boh, a takisto z čeľuste somára pre vysmädnutého Samsona, prečo by bolo neuveriteľným, že z relikvií mučeníkov vyjde voňavý olej? V žiadnom prípade to nie je neuveriteľné aspoň pre tých, ktorí poznajú Božiu moc a slávu, na ktorej Boh dáva podiel svätým.

V mojžišovskom zákone čítame, že ktokoľvek sa dotkol mŕtveho, stal sa nečistým, ale svätí nie sú mŕtvi. Veď odkedy bol započítaný medzi mŕtvych vtelený Boží Syn, ktorý má život sám v sebe a je príčinou života, odvtedy nenazývame mŕtvymi tých, ktorí usnuli v nádeji vzkriesenia a vo viere v neho. Veď ako by mŕtve telo mohlo konať zázraky? Ako sú prostredníctvom nich vyháňaní démoni, uzdravovaní chorí, slepí  získavajú späť zrak, malomocní sú očisťovaní, pokušenia a trápenia sú odvracané? A ako prostredníctvom nich zostupuje každý dobrý dar od Otca svetiel pre tých, ktorí sa modlia s pevnou vierou?

Koľké námahy by si podstúpil, aby si našiel patróna, ktorý by ťa predstavil tvojmu smrteľnému kráľovi a prihovoril by sa za teba? A naproti tomu by sme nemali uctievať obhajcov celého ľudského rodu, ktorí apelujú na Boha v náš prospech? Áno, zaiste ich treba uctievať tým, že budujeme chrámy Bohu v ich mene, že prinášame obety, slávime ich spomienky a v nich sa duchovne obveseľujeme takým spôsobom, že naša radosť je vhodná pre nich, ktorí nás pozývajú, a neprivádzame ich do hnevu, keď sa usilujeme ich uctievať.

Vskutku z vecí, ktorými sa uctieva Boh, sa radujú aj jeho služobníci; a z vecí, pre ktoré sa Boh rozhnevá, pre ne sa rozhnevajú aj jeho bojovníci. Plní viery uctievajme svätých „žalmami, hymnami a duchovnými piesňami“ (Ef 5,19), s kajúcnym srdcom a so súcitom voči núdznym, všetkými týmito vecami sa vrcholne uctieva aj Boh! Stavajme im sochy a viditeľné obrazy, a napodobňovaním ich cností sa sami stávajme ich sochami a oživenými obrazmi. 

Uctievame Bohorodičku ako Božiu Matku vo vlastnom a pravom zmysle slova.

Uctievame proroka Jána ako Predchodcu a Krstiteľa, ako  apoštola a mučeníka, lebo „medzi narodenými zo ženy nepovstal nikto väčší ako Ján Krstiteľ“ (Mt 11,11), ako povedal Pán, a Ján sa stal prvým zvestovateľom Kráľovstva.

Uctievame apoštolov ako Pánových bratov, očitých svedkov a služobníkov jeho utrpení. Apoštolov Boh Otec „vopred poznal a aj predurčil, aby boli podobní obrazu jeho Syna“ (Rim 8, 29), „najprv ako apoštoli, po druhé ako proroci, po tretie ako pastieri a učitelia“ (1Kor 12, 28).

Uctievame Pánových mučeníkov, vyvolených z každého stavu, ako Kristových vojakov a spoločníkov na jeho utrpeniach a jeho sláve, pretože pili z jeho kalicha a boli pokrstení krstom jeho oživujúcej smrti (medzi mučeníkmi je na prvom mieste prvý Kristov diakon Štefan, apoštol a prvý mučeník). 

Uctievame našich svätých Otcov, Bohom naplnených askétov, ktorí až do konca podstupovali najdlhšie a najnamáhavejšie mučeníctvo svojho svedomia, ktorí „chodili v ovčích a kozích kožiach, trpeli núdzu, útlak a príkorie, blúdili po púšťach a horách, po jaskyniach a zemských roklinách - a svet ich nebol hoden“ (Hebr 11,37-38).

Uctievame aj starozákonných prorokov, patriarchov, spravodlivých ohlasovateľov Kristovho príchodu.

A zatiaľ čo pozorne uvažujeme o správaní týchto všetkých, napodobňujeme ich vieru, lásku, nádej, život, znášanie utrpení, vytrvalosť až do krvi, aby sme mali s nimi účasť aj na korunách slávy.  

Podobné články

Počúvajte naživo

Potrebujeme vás!
Potrebujeme vás!
Vyzbieraných je 30 €

Celková čiastka

6000 €

Zostávajúci čas

30 dní

Aktuálny program

    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.
    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.
    Na tento deň zatiaľ nie je vytvorený programový plán.

počasie

Počasie podľa
P. Jurčoviča
Darujte 2% Podporte vaše rádio Chcem byť patrónom Rádia Lumen

Táto stránka používa cookies

Súbory cookie používame na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránok, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na vylepšenie a prispôsobenie obsahu a reklám. Viac o cookies