Celková čiastka
Zostávajúci čas
Katechéza pre mládež: Poriadok božskej liturgie (10b)
Ako sme sľúbili, povieme si viac o božskej liturgii.
V našej tradícii existujú rôzne liturgické poriadky: liturgia svätého Jána Zlatoústeho, liturgia svätého Bazila Veľkého a liturgia vopred posvätených darov. Božská liturgia pozostáva z proskomídie, liturgie Božieho slova a liturgie obety. Všetci veriaci, vedení kňazom, slávia božskú liturgiu. Zvyčajne sa slávi liturgia svätého Jána Zlatoústeho. Liturgia svätého Bazila Veľkého sa slávi desaťkrát v priebehu liturgického roka. Liturgia vopred posvätených darov sa slávi počas Veľkého pôstu.
A prečo je kňaz oblečený v takom osobitom odeve?
Áno, toto je skutočne špecializovaný odev, ktorý sa má používať počas bohoslužieb. Nie sme zvyknutí na grécke názvy jeho častí: sticharion, epitrachelion, phelonion. Tento odev zdôrazňuje slávnostnosť a svätosť božskej liturgie. Rovnakú dôležitosť majú aj predmety používané na bohoslužbách: čaša, diskos spolu s knihami používanými pri bohoslužbách – apoštolár, evanjeliár a liturgikon.
Ani názov proskomídia nie je bežný. Čo znamená?
Proskomídia je slovo gréckeho pôvodu a znamená „prinášanie obety“. Prinášame so sebou dary – chlieb a víno a kňaz ich pripravuje pre liturgiu. Na tento účel vykrojí „Baránka“ z chleba, ktorý sa nazýva „prosfora“, ako aj ďalšie častice. Baránok symbolizuje Ježiša Krista a častice symbolizujú Najsvätejšiu Božiu Matku, anjelov a svätých, ako aj živých i mŕtvych ľudí. Veriaci prijímajú konsekrované/premenené/posvätené častice počas božskej liturgie.
A povieme si viac o liturgii Božieho slova.
Liturgia Božieho slova sa začína zvolaním: „Požehnané kráľovstvo Otca i Syna i Ducha Svätého.“ Do tohto kráľovstva vstupujeme prosením Pána v ekténii o pomoc s našimi ťažkosťami. Posvätný služobník prednáša žiadosti veriacich a veriaci odpovedajú slovami: „Pane, zmiluj sa“ alebo „Daruj nám, Pane“. Veriaci potvrdzujú kňazovu modlitbu biblickým „Amen“, ktoré znamená „Nech je tak!“
Pochopil som, že sme aj aktívnymi účastníkmi na božskej liturgii.
Áno, bezpochyby! Celá božská liturgia je dialógom: Boh komunikuje s nami a my komunikujeme s ním. To sa jasne odráža v antifonálnom (čiže striedavom) speve zboru. Antifóny sú založené na starozákonných textoch a vedú veriacich k počúvaniu Božieho slova v Novom zákone. Po speve „Svätý Bože“ sa číta úryvok z apoštolára a potom kňaz slávnostne prinesie na ambón evanjeliár, aby z neho ohlásil evanjelium.
Prečo sa čítanie z evanjelia nazýva „stôl Božieho slova“?
Božie slovo je duchovnou potravou pre každého z nás, preto tento dar od Boha nazývame stôl Božieho slova. Pozostáva z liturgických čítaní z apoštolára a evanjeliára. V čítaní Božieho slova k nám skutočne hovorí sám Kristus. Toto Božie slovo prijímame podľa príkladu Najsvätejšej Božej Matky, ktorá vo svojom srdci uchovávala každé slovo Božieho Syna. V homílii nám kňaz vysvetľuje Božie slovo a poukazuje na jeho platnosť v našich každodenných životoch.
A predsa je stôl Eucharistie centrom božskej liturgie?
Áno, naozaj je. Stôl Božieho slova nás pripravuje na stôl Eucharistie. Liturgia obety sa začína za spevu Cherubínskeho hymnu prenesením darov na svätý stôl, na ktorom Kristus obetuje seba nekrvavým spôsobom pre spásu sveta. To preto kňaz vyzve veriacich: „Stojme dôstojne a v bázni, pozorne vnímajme, aby sme v pokoji prinášali svätú obetu (v slovenskom gréckokatolíckom preklade je to preložené mylne: sväté vďakyvzdávanie = eucharistia).“ Stredobodom obety (po grécky anaphory) je Eucharistia: Svätý Duch posvätí nás a učiní chlieb a víno, aby boli telom a krvou nášho Pána Ježiša Krista. S vďakyvzdávaním si pripomíname Najsvätejšiu Božiu Matku, svätých, cirkevnú hierarchiu a všetkých živých i zosnulých veriacich.
Liturgia obety sa končí pristúpením veriacich k svätému prijímaniu. Mal by prijímať každý?
Tak ako každý človek potrebuje každodenný chlieb, tak aj každý kresťan potrebuje nebeský chlieb. Na pristúpenie k svätému prijímaniu by sme sa mali pripraviť spoveďou, ak sme spáchali hriech, a pôstom, ktorý nám pomôže otvoriť sa pre prijatie Krista. Posvätení Svätým Duchom s dôverou oslovujeme Boha, nášho Otca, v modlitbe Otče náš, aby nám dal „chlieb náš každodenný“, inými slovami, sväté prijímanie. Posilnení chlebom z neba sme pripravení na „v pokoji sa rozíďme“ k ďalšiemu slúženiu Bohu a blížnemu vo svete.
Kňaz nás požehná pre túto službu so slovami: „Požehnanie Pánovo nech je na vás s jeho milosťou a láskou...“ Toto požehnanie potvrdíme slovom: „Amen.“
Srdcom božskej liturgie je slávenie Eucharistie a požívanie Kristovho tela a krvi je sprievodcom do večnosti a jej predchuťou. Posvätní služobníci a laici sa aktívne zúčastňujú na božskej liturgii; liturgia ich všetkých zjednocuje do všeobecnej Cirkvi – Kristovho tela. V našej tradícii existujú rôzne liturgické poriadky: liturgia svätého Jána Zlatoústeho, liturgia svätého Bazila Veľkého a liturgia vopred posvätených darov. |
Zdroj: We walk with Christ. Preložil o. Ján Krupa
Celková čiastka
Zostávajúci čas
Info: +421 48/471 0810
Po-Pia 09:00-15:00
Facebook
Instagram